ELAZAR ABUHATERA

Si inca nu stiam daca am facut bine, tot timpul aveam mustrari de constiinta. Era parca lasasem un ranit pe cimpul de lupta. Ma mai gindeam si altfel, poate fara mine va fi mai bine pentru el, nu va avea pe cine banui, cu cine sa se contrazica, fiindca in ultima vreme nu mai raspundeam “da” la toate provocarile.
Si inca nu eram sigura ca am procedat bine.
Am auzit de un mare rabin din Beer Sheva, care facea minuni, dintr-o familie cu radacinile in Maroc, unde erau renumiti pentru minuni supranaturale.
Intr-o zi, eram la Rita, intr-o asezare frumoasa nu departe de oras. Trebuia sa ajung in Beer Sheva cit mai repede, si am comandat un taxi, lucru pe care il faceam poate prima oara. Pe drum, am discutat despre fumat si soferul a inceput sa povesteasca o intimplare deosebita prin care trecuse. El fuma 4 pachete de tigari pe zi si pe linga asta rinichii incetasera sa functioneze. A trebuit o donatie compatibila si sora lui s-a potrivit. Trebuiau sa fie operati amindoi, pentru a implanta lui, un rinichi al ei. Era un mare risc pe care si-l luau si s-a dus la rabinul Elazar Abuhatera. El a intrat in locul unde se ruga rabinul, care l-a privit lung si i-a spus: “Stiu ce probleme ai, fa ce-ti cer doctorii si totul se va termina cu bine.” La sala de operatie, in timp ce-l duceau pe un scaun cu rotile, fuma tigara nelipsita in buzunarul lui. Dupa ce l-au adus din sala de reanimare, se simtea bine, si sora lui arata bine, dar n-a mai suportat de atunci sa vada o tigara.
I-am povestit si surorii mele, Rita, care nascuse de citeva luni, primul copil, la 30 de ani. Nu s-a mirat, mi-a spus ca si ea a fost la acest rabin, sa ceara ajutor. “Si cum a fost?”, am intrebat-o, “Ai raspunsul in brate la mine”, a spus Rita, cu zimbet fericit.
Am hotarit sa merg si eu. Am scris intr-o scrisoare problemele care ma framintau, am pus si o bancnota pentru donatii si i-am trimis plicul in sinagoga lui, fiindca nu primea femei. Nu intotdeauna raspundea. Femeile asteptau intr-o camera, sa primeasca raspunsul. Dupa un timp, a iesit un ajutor al lui, a impartit scrisori la citeva tinere si ne-a spus ca celelalte femei au primit binecuvintare. M-a zapacit de tot. Am inceput sa vorbesc destul de tare ca nu e corect ce a facut, n-am primit nici un raspuns, ce voi face acum? Era acolo o doamna rabineasa, care venea sa primeasca aprobari, sau dezaprobari, pentru fetele la care le gasea mire. M-a vazut atit de contrariata si m-a intrebat ce am scris. I-am spus ca am intrebat daca e bine ca m-am despartit de sotul meu, sau ar trebui sa ma intorc la el. “Si ce raspuns vrei sa primesti la asa o intrebare? Doar nu te-ai despartit de el fiindca a fost bine. Daca ai sa te intorci la el va putea fi bine?”
Am inteles. Totusi e bine ca sint putin obraznica? Am inteles ca rabinul Elazar Abuhatera, care nu primeste femei, a vorbit prin gura ei. De abia in acele momente, hotarirea mea a ramas definitiva.

Leave a Reply

